\
مدرسه هیبریدی چیست ؟ (شهریار ایران، اولین مدرسه هیبریدی ایران)

مدرسه هیبریدی شهریار ایران چیست ؟

مدرسه هیبریدی عبارت است تعاریف زیر:

  • مدرسه هیبریدی یعنی شخصی‌سازی آموزش و تربیت متناسب با شخصیت و سبک یادگیری هر دانش‌آموز.
  • مدرسـه هیبریـدی یعنـی تقویـت هم‌زمـان توانمندی‌هـای مغـز راست و مغز چپ.
  • مدرسه هیبریدی یعنی رشد توأمان هوش‌های منطقی، هیجانی، اجتماعی، معنوی و…
  • مدرسه هیبریدی، یک بستر تربیتی چند بُعدی است که هدف آن پرورش همه استعدادهای فرزندان ایران زمین برای آینده کشور، جهان اسلام و ان‌شاءالله ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) می‌باشد.

مدرسه هیبریدی شهریار ایران برای عصر هیبریدی

در عصر صنعت بدن‌های انسان‌ها مهم بود که مقاوم و کاری باشد. در عصر اطلاعات توانمندی‌های مبتنی بر مغز چپ۱ یا اصطلاحا مهارت‌های چپ-مغز اهمیت داشت مانند محاسبات، محفوظات، تحلیل منطقی و خطی، IQ و تفکر همگرا .

در عصر مفهومی سلطنت مغز چپ به پایان رسیده و مغز راست شروع به قدرت نمایی کرده: با مهم شدن خلاقیت و ایده‌پردازی، هنر و ادبیات، استعاره و معنا،احساسات و شوخ طبعی، هوش هیجانی (۲EQ) ، هوش اجتماعی۳ و هوش معنوی (۴SQ)

به بحث چرایی غلبه مغز راست بر مغز چپ و EQ بر IQ در عصر مفهومی در کارگاه‌های ورودی دبیرستان شهریار ایران به طور کامل می‌پردازیم اما واقعیت این است که دانش‌آموز تراز عصر مفهومی دیگر لزوما دانش‌آموز پر از اطلاعات و محفوظات و مسلط به آزمون‌های تستی و فقط با هوش منطقی-ریاضی و زبانی-کلامی بالا نیست. بلکه دانش‌آموزی است که خانواده و مدرسه او توانسته باشند مغز راست، ایده‌پردازی، طراحی، داستان سرایی، همنوایی، همدلی، بازی، معناگرایی، EQ و SQ او را به خوبی پرورش بدهند تا در کسب و کارهای نوین و رویکردهای جدید شغلی قرن ۲۱ بتواند سرپا بماند و خود را مطرح کند و پیشتاز باشد و از قافله تحولات شغلی و سبک زندگی عقب نماند. از طرفی تقویت مغز راست به معنای تضعیف مغز چپ نیست بلکه باید با روشی علمی و صحیح هر دو نمیکره مغز را به طور متناسب پرورش داد. در حقیقت برای دنیای آینده ما نیاز به آدم هایی چند بعدی۵ داریم با ذهن‌هایی چند وجهی۶.

به چنین انسان‌هایی، «انسان هیبریدی»۷ و به عصر پیشِ‌رو که چنین آدم‌هایی را می‌طلبد، «عصر هیبریدی»۸ می‌گویند. در عصر هیبریدی ما در اولویت‌بندی‌هایمان به دنبال حذف یک طرف ماجرا نیستیم و به‌جای حاکمیت «یا – یا» شاهد ظهور «و» خواهیم بود.

در عصر هیبریدی همه چیز شبیه عملکرد خودروهای هیبریدی۹ است. خودروی هیبریدی خودرویی است که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزّای قدرت استفاده می‌کند یعنی هم از موتور بنزینی یا دوگانه سوز و هم از موتور الکتریکی (معمولا برقی یا خورشیدی). در عصر هیبریدی هم ما شاهد استعدادهای هیبریدی، محل کار هیبریدی، آموزش هیبریدی، فرهنگ هیبریدی و مشاغل هیبریدی خواهیم بود.

در چنین شرایطی انسان‌ها از وضعیتی به وضعیت دیگر هجرت نمی‌کنند بلکه وضعیت جدید را به وضعیت قبلی اضافه می‌کنند و آماده مواجهه با تحوّلات غیرقابل پیش‌بینی آینده می‌شوند. اگر می‌خواهید در عصر هیبریدی، خود، تیم و سازمان‌تان را رشد و ارتقا دهید به جای شرایط و مهارت‌هایی که می‌توانید تغییر دهید به مهارت‌ها، ابزارها و سازگاری‌هایی فکر کنید که می‌توانید به ترکیب قبلی اضافه کنید. در دنیای ترکیبی، «مهارت‌های ترکیبی»۱۰ کلیدی خواهد بود.

در عصر هیبریدی، داشتن مدرک برای همه لازم است اما دیگر مزیّت نیست. به قول یونسکو از سال ۲۰۲۵، بجای مدارک عالیه دانشگاهی، این مهارت‌ها هستند که ملاک استخدام در بسیاری از شرکت‌ها و موسسات معتبر قرار می‌گیرند. همین الان برای استخدام شدن در شرکت‌های غول‌پیکری همچون گوگل، اپل، IBM ، EY یا در ایران شرکت معتبر دیجی کالا، از شما مدرک نمی‌خواهند. فقط می‌پرسند: در چه کارهایی مهارت‌داری؟

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند این روند به زودی همه‌گیر خواهد شد. و دقیقا به همین دلیل، انسان عصر هیبریدی، یک انسان چند بعدی است. مثلا هم شاعر است هم ورزشکار، یا هم نقاش خوبی است هم برنامه‌نویس قدرت‌مندی و یا هم صدای خوبی دارد هم در هندسه تسلطش بالاست. هرچقدر، گزینه‌های بیشتری برای رو کردن داشته باشی، شانس بیشتری برای موفقیت در عصر هیبریدی خواهی داشت.

بجای اینکه با خوشحالی بگویی من به زبان‌انگلیسی مسلطم، از خودت بپرس پس چرا به عربی تسلط ندارم؟

بجای اینکه فریاد بزنی من به نرم‌افزار پریمیر۱۱ مسلطم، آهسته بگو ای‌کاش افترافکت۱۲ را هم یاد بگیرم.

یا اگر در کاراته در سبک شوتوکان۱۳ ادعا داری، با خودت فکر کن که اگر به سبک‌های امتیازی مثل شیتوریو۱۴ هم مسلط باشی چقدر دقت کارت بالا خواهد رفت…

خلاصه در عصر هیبریدی تک‌بعدی بودن یعنی حذف شدن، باید به چندگانگی و چند رشته‌ای یعنی به هیبریدی بودن فکر کنی تا بمانی و بدرخشی و قله‌ها را فتح کنی.

در عصر هیبریدی برای پرورش انسان‌های هیبریدی نیا از به مدارس هیبریدی۱۵ داریم و ما در دبیرستان شهریار ایران این افتخار را داریم که «اولین مدرسه‌ هیبریدی ایران» را برای تمامی ایرانیان سراسر ایران و جهان رو نمایی کنیم.

  1. Left-directed
  2. Emotional Quotient
  3. Social Quotient
  4. Spiritual Quotient
  5. Multidimensional persons
  6. Polyhedral Minds
  7. Hybrid Man
  8. Hybrid Age
  9. Hybrid cars
  10. Hybrid Skills
  11. Premiere
  12. After Effects
  13. شوتوکان به معنی «مکتب کاج‌ها» یکی از سبک‌های مهم و مطرح کاراته است.
  14. شیتوریو یکی از سبک‌های معروف امتیازی در کاراته است که در آن توجه خاصی به نیرو، سرعت ورود آن و مرکز ثقل نیرو می‌شود.
  15. Hybrid Schools

مدرسه هیبریدی شهریار ایران

ما در ایران امروز در یک دوراهی متضاد قرار داریم. از یک سو سایه سنگین کنکور سراسری بر آموزش و پرورش کشور گسترده شده و عامل بی‌توجهی به بسیاری از توانمندی‌های دانش‌آموز به ویژه مهارت‌های راست–مغز۱ و نابودی استعدادها و علائق او شده است. به هر حال کنکور به عنوان مدخل ورود به دانشگاه‌های برتر کشور، هنوز دغدغه شماره یک عمده خانواده‌های ایرانی است و یک مدرسه برجسته نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.

شاید یکی از علت‌هایی که تولّد ایده «مدرسه هیبریدی» ۳ سال به تاخیر افتاد این بود که در ابتدا دبیرستان شهریار ایران با ۳ سال نتایج قدرتمند کنکور، المپیادها و مسابقات فرهنگی، پژوهشی و جهانی که بهترین رزومه را در شرق کشور به ثبت رساند، خیال خانواده‌های کنکوری را از این بابت راحت کند و آنگاه به بعد دوم مدرسه یعنی فرامفهوم و فراحس بپردازد.

لذا الان که این نوشتار را می‌خوانید همانطور که در تعریف عصر هیبریدی گفتیم، در مدرسه هیبریدی هم دو بعد راست مغز و چپ مغز با هم ترکیب شده است و دانش‌آموز علاوه بر آموزش کلاسیک و استاندارد، منجر به نتایج درخشان در کنکور و سایر رقابت‌های ملی و جهانی، برای ورود قدرتمند در عصر جدید و تحولات مشاغل و زندگی اجتماعی و خانوادگی آینده خود هم آماده می‌شود. مدرسه‌ی هیبریدی فقط یک نام نیست که با به کار بردن آن چیزی تغییر کند. بلکه یک مفهوم عمیق با صدها ساعت کار کارشناسی است و معجونی از دانش، تجربه، خلاقیت و آینده‌پژوهی در پشت طراحی آن نهفته است.

  • مدرسه هیبریدی یعنی تلفیق آموزش استاندارد وپیشرفته۲.
  • مدرسه هیبریدی یعنی ترکیب کلاس‌ها و فعالیت‌های حضوری و آموزش‌های غیرحضوری (آنلاین۳ و آفلاین۴)
  • مدرسه هیبریدی یعنی تلفیق یادگیری مستقیم۵ و معکوس۶.
  • مدرسه هیبریدی یعنی آمیخته‌ای از آموزش‌های نظری و مهارت‌های کاربردی
  • مدرسه هیبریدی یعنی تقویت همزمان توانمندی‌ها مبتنی بر نیمکره راست مغز و توانمندی‌های مغزِ چپ.
  • مدرسه‌ی هیبریدی یعنی رشد توامان IQ ، EQ و SQ
  • مدرسه هیبریدی یعنی درکنار ریاضیات و علوم تجربی، همه دروس و فعالیت‌ها اهمیت و هدف‌گذاری جدی دارند. ما در مدرسه هیبریدی برای انجام هیچ کار بی‌هدفی فرصت نداریم. هر فعالیتی در جای خودش، مهمترین است.
  • مدرسه هیبریدی رشد همزمان هوش طبیعت‌گرا۷ ، درون‌فردی۸ و هستی‌گرا۹ در کنار هوش زبانی–کلامی، میان فردی۱۰ و جنبشی-حرکتی۱۱  است.
  • مدرسه هیبریدی یعنی توجه به سبک‌های یادگیری۱۲ چهارگانه و شخصی‌سازی آموزش متناسب با سبک هر دانش‌آموز
  • مدرسه هیبریدی یعنی تعامل فعال رومی‌ها۱۳ و زومی ها۱۴
  • مدرسه هیبریدی یعنی کار تیمی۱۵ و مشارکت همه دانش‌آموزان در اداره مدرسه در عین توجه به تفاوت‌های فردی و احترام به علائق و سلائق
  • مدرسه هیبریدی یعنی ترکیب دانش‌آموز محوری۱۶ با خانواده محوری۱۷
  • مدرسه هیبریدی یعنی آمیختن احترام به اصول، آداب و ارزش‌ها با نوگرایی۱۸، ساختارشکنی۱۹ و نوترکیبی۲۰
  • مدرسه‌ی هیبریدی یعنی آموزش محلی۲۱ در یک شهر در عین آموزش سراسری۲۲ برای همه‌ی ایرانیان
  • و مدرسه‌ی هیبریدی هنوز عمیق‌تر از همه‌ی این‌هاست. باید در دبیرستان شهریار ایران تحصیل کنید تا طعم واقعی مدرسه هیبریدی را بچشید.

 

  1. Right-Directed
  2. Advanced education
  3. Online learning
  4. Offline learning
  5. Directed learning
  6. Flipped learning
  7. Naturalistic intelligence
  8. Intrapersonal intelligence
  9. Ontological intelligence
  10. Interpersonal intelligence
  11. Kinetic intelligence
  12. learning styles
  13. Roomies (دانش‌آموزان حاضر در اتاق و کلاس درس)
  14. Zoomies (دانش آموزان آنلاین و غیر حضوری)
  15. Team work
  16. Student-based Approach
  17. Family-based Approach
  18. Innovation
  19. Deconstruction
  20. Recombination
  21. Local Schooling
  22. Global Schooling

 

رویکردهای مدرسه هیبریدی شهریار ایران:

شخصی‌سازی Personalize

در شخصی‌سازی آموزش یا یادگیری شخصی‌سازی شده۱، برخلاف روش آموزش جامع و سراسری، هر دانش‌آموزی در مسیری منحصر به فرد هدایت می‌شود. زمان، مکان، نحوه و حتی برخی مفاد آموزش با نقاط قوت، مهارت‌ها، نیازها و علائق هر دانش‌آموز متناسب است. ممکن است دانش‌آموزان بعضی دروس یا مهارت‌ها را به روش‌های متفاوتی یاد بگیرند ولی نهایتا همه آنها باید به یک سطح یادگیری معیّن برسند. هر دانش‌آموز با یک یا دو سبک از سبک‌های چهارگانه یادگیری۲ بیشتر یاد می‌گیرد.

همچنین سرعت یادگیری هر دانش‌آموز متفاوت است. در یادگیری شخصی‌سازی شده دانش‌آموزان به کمک پشتیبان خود برای دستیابی به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت کار می‌کنند. این رویکرد به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مالکیت و مسئولیت یادگیری خود را بپذیرند و مهارت خودحمایتی پیدا کنند. این رویکرد همچنین آنها را تشویق می‌کند در مورد علایق‌شان صحبت کنند. به علاوه به آنها اجازه می‌‌دهد در تجربه یادگیری لذت بخش، سهم برابری داشته باشند.

کوچینگ Coaching

کوچینگ واژه‌ای است که معادل جامع و شاملی برای آن در فارسی وضع نشده است. کوچینگ، منتورینگ۳، سرپرستی۴، هدشیپ۵ یا مربی‌گری نیست. اگرچه همه اینها در کوچینگ اتفاق می‌افتد. کوچینگ در واقع همراهی با دانش‌آموز از بدو ورود به مدرسه در سال دهم تا خروج او بعد از کنکور در سال دوازدهم است. این همراهی که با نوعی رصد، برنامه‌ریزی، پایش۶ و انگیزش۷ توام است توسط پشتیبان یا مِنتور انجام می‌گیرد. منتوری که در طی ۳ سال مثل یک راهنما و یک برادر بزرگتر در همه انتخاب‌ها، چالش‌ها و بزنگاه‌ها در کنار دانش‌آموز است و به او در بهتر تصمیم گرفتن کمک می‌کند.

منتور در هر مرحله از تحصیل، ضمن تبیین شرایط برای دانش‌آموز، فرصت‌ها و تهدیدهای پیشِ‌رو را برایش توضیح می‌دهد، در تعیین خط مشی و برنامه‌ریزی کمکش می‌کند و او را برای ادامه مسیر تشویق می‌نماید.

محتوای موجود در کوچینگ غالبا متناسب با نیازهای هر دانش‌آموز و منحنی یادگیری هر فرد است. کوچینگ فرصت‌هایی برای یادگیری و تمرین بیشتر برای دانش‌آموزان خلق می‌کند. منتور قرار نیست خیلی درباره «چگونه انجام دادن» صحبت کند بلکه بیشتر درباره «چگونه بهتر است که انجام شود» راهنمایی خواهد کرد. فراموش نمی‌کنیم که در مدرسه هیبریدی، در نهایت مالک یادگیری و تصمیم گیرنده نهایی خود دانش‌آموز است و منتور فقط دورادور مراقب اوست.

 

 

کار تیمی و نخبهمداری

Team Work Orbiting Talents

افراد با استعداد می‌توانند موفقیت‌های بسیاری به ارمغان بیاورند اما چنین موفقیت‌هایی محدود هستند و فراتر از یک نقطه‌ی خاص کشش ندارند. کار تیمی و مشارکت برای صعود به ارتفاعات بلندتر ضروری است. در واقع کار تیمی فقط یک امر مطلوب نیست بلکه یک نیاز است. اساسا من بدون تیم ناقصم. بدون داشتن تیم، بخش مهمی از رشد من نه اینکه کندتر انجام می‌شود که اصلا انجام نمی‌شود. درست مانند ساختن یک ربات که یک مهندس مکانیک بدنه ربات را و یک مهندس برق مدارهایش را طراحی می‌کند و یک مهندس کامپیوتر برنامه‌نویسی‌اش را انجام می‌دهد. با نبود حتی یک نفر از اینها هرگز رباتی ساخته نخواهد شد.

با گسترش و تخصصی‌تر شدن علوم، نیاز به تیم‌سازی برای انجام پروژه‌های علمی روز به روز بیشتر می‌شود. زندگی روزمره هم از این قاعده مستثنی نیست.

در باورهای دینی ما هم رشد انسان بدون کار تیمی ممکن نیست. انسان از ماده‌ی «انس» می‌آید و به اجتماع نیاز دارد. خداوند در قرآن کریم۸ سرمایه‌های همه‌ی انسان‌ها را رو به نابودی برمی‌شمارد مگر انسان‌هایی که علاوه بر ایمان و عمل صالح، اهل کار تیمی و دلسوزی برای هم باشند۹.

در باور الهی، همه ما سوار یک کشتی هستیم و سرنوشت مشترکی داریم. همکاری و همدلی ما باهم می‌تواند کشتی را زودتر و بهتر به عالی‌ترین مقصد برساند. درحالی‌که خودخواهی و بی‌تفاوتی می‌تواند کشتی را گرفتار طوفان‌ها و سردرگمی و درنهایت غرق در اقیانوس کند. ما در مدرسه هیبریدی شهریار توس بر اساس اصول ۵ گانه کار تیمی بستر تشکیل تیم‌های مختلف دانش‌آموزی را در حوزه فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی و مهارت‌ورزی فراهم می‌کنیم و در ارزشیابی‌ها بیش از کار فردی به کار تیمی بها می‌دهیم. معتقدیم در تیم است که حتی فردیت هر فرد شناخته می‌شود و به ظهور و بروز می‌رسد. هر کس از ایده‌آل‌ها، توقعات، منیّت و خودخواهی خودش می‌گذرد. یاد می‌گیرد نه تنها با هر تیپی سازگاری پیدا کند بلکه بتواند با او کار کند. قدرت تحمّل نظرات مخالف را پیدا می‌کند و به همه باورها و علائق احترام می‌گذارد. به جای «به هم» به «با هم» فکر می‌کند و رشد تیم را مایه‌ی رشد خودش می‌بیند .

در مدرسه هیبریدی شهریار ایران، علاوه بر اداره بخش‌های مهمی از مدرسه توسط خود دانش‌آموزان، جمعی از دانش‌آموختگان مدرسه هم به مدرسه برمی‌گردند و با کارآموزی، گذراندن دوره‌های آمادگی و کسب تجربه کافی، در اداره مدرسه مشارکت می‌کنند.

عملا دبیرستان شهریار ایران بر مدار نخبگان گذشته و حال خود می‌گردد و یک چرخه عملی کادرسازی را برای آمادگی همه جانبه نخبگان برای ورود به جامعه آینده راه‌اندازی کرده است.

مسئولیت پذیری Personalize

شاید یکی از مهم‌ترین رویکردهای مدرسه هیبریدی شهریار توس پرورش انسان‌هایی مسئولیت‌پذیر و متعهد است. بر اساس مکاتب تربیتی اصیل، اساساً گفتمان مرکزی تربیت عبارت است از: «مسئولیت‌پذیری». در واقع آدم‌ها از لحظه‌ای بالغ می‌شوند که حاضرند مسئولیت کارهایشان را بپذیرند و به‌جای اینکه شرایط و دیگران را مسئول وضع پیش آمده برای خود بدانند شخصاً مسئولیت زندگی، انتخاب‌ها و اعمال خود را قبول می‌کنند.

لازمه تربیت انسان مسئولیت‌پذیر، پرورش سه ویژگی: خود ارزشمندی۱۱، عدم وابستگی۱۲ و خردورزی۱۳ است. یا به قول مرحوم صفایی حائری: شخصیت و استقلال، حریّت و آزادمنشی، تفکّر و تحلیل.

در مدرسه هیبریدی شهریار ایران به دانش‌آموزان راه صحیح نشان داده می‌شود. اما آنها در حدی که به همکلاسی‌ها و حرکت کلی سیستم آسیبی نرسانند در انتخاب خود آزادند اما مسئولیت انتخاب خود را هم می‌پذیرند و پاسخگوی عواقب آن نیز خواهند بود. مدرسه هیبریدی شهریار توس با مشارکت یک جمع ۶۰ نفره از دانش‌آموزان و دانش‌آموختگان به صورت مستقیم و همه دانش‌آموزان به صورت غیرمستقیم اداره می‌شود و این خود بچه‌ها هستند که مدرسه را جای بهتری برای تحصیل، رفاقت و همدلی می‌کنند.

در واقع مدرسه هیبریدی شهریار ایران، بازسازی محیط جامعه بیرونی است و عملاً بچه‌ها در محیط مدرسه، تجارب ارزشمندی از نحوه برخورد با مسائل اجتماعی و چگونگی حل واقعی مسائل زندگی را به دست می آورند. تحصیل در دبیرستان شهریار ایران، یک تجربه منحصر به فرد در زندگی است!

بازیوارسازی Gamification

یک سوال: چرا همیشه باید بچه‌ها را به زور از بازی جدا کرد و گفت: «برو دَرسَت را بخوان!» ما سرمایه‌ای داریم به نام بازی که اصلی‌ترین سرگرمی بشر است! از طرفی همین بازی و شوخ‌طبعی، یکی از مهارت‌های شش‌گانه عصر مفهومی است، مهارتی کاملاً راست مغز و خلاقانه!

از سوی دیگر آموزش برای منجر شدن به یادگیری باید لذت بخش باشد و این موضوع با انگیزه یادگیرنده ارتباط مستقیم دارد. یکی از بهترین رویکردهایی که با لذت بخش کردن یادگیری، انگیزه دانش‌آموزان را به شدت افزایش می‌دهد، بازی‌وارسازی یا گیمیفیکیشن است.

بازی‌وارسازی به جهت استفاده از تفکر بازی گونه و عناصر جذاب، سبب جلب و هدایت توجه و انگیزه یادگیرنده به محتوای اصلی آموزش می‌گردد. هدف بازی‌وارسازی، برانگیختن تعامل بیشتر، تامین نیازها و منفعت افراد، مفرح کردن فضا، ایجاد وفاداری و تعهد، درگیر کردن ذهن و تاثیرگذاری بر رفتارها، تغییر آن و ایجاد رفتار مورد نظر است. بازی‌وارسازی که در واقع زیر مجموعه پنج علم مهندسی۱۴، فناوری اطلاعات۱۵، علوم شناختی۱۶، علوم رفتاری۱۷ و روانشناسی۱۸ است، بر اساس چارچوب MDA 19 با سه عنصر مکانیک، دینامیک و زیبایی‌شناسی، تولید، تحلیل و ارزیابی می‌شود.

نوآوری و پژوهش Innovation & Research

انسان در مسیر کمال بندگی صفاتی از خداوند را در ظرف وجود خویش زیست می‌کند. یکی از مهم‌ترین این صفات خالقیّت و آفرینندگی است که خداوند این توان و امکان را در اختیار اشرف مخلوقات خود قرار داده است تا در مسیر رشد خود بیافریند. و پیشرفت و تعالی خود و دیگر ابناء بشر را رقم بزند. خلاقیت، نوآوری و ایده‌پردازی هم جزو توانمندی‌های مغز راست انسان است. اکثر مهارت‌های عصر مفهومی از جمله طراحی، داستان‌سرایی، هم‌نوایی و بازی، نیاز به خلاقیت و نوآوری دارند.

اساسا ساختار مدرسه هیبریدی شهریار ایران یک ساختار کاملا جدید و نوآورانه است و در واقع رویکرد نوآوری جزو مزایای رقابتی اصلی طراحان مدرسه هیبریدی نسبت به سایر مدارس ایران است. مدرسه هیبریدی یک سیستم کاملا دینامیک و سیال دارد و تمام طرح‌ها و برنامه‌های مدرسه مرتباً مورد بازبینی و اصلاح کارشناسان قرار می‌گیرد. نقش دانش‌آموزان و دانش‌آموختگان هم در این نوآوری و بازطراحی، کلیدی است.

از آن سو، متناسب با تغییرات سریع جهان و ظهور دانشگاه‌های نسل چهارم و پنجم، اهمیت تحقیق و توسعه۲۰ برای شکافتن مرزهای دانش و عملیاتی کردن آن بالاتر رفت. مدرسه هیبریدی شهریار ایران، در کنار نوآوری، رویکردی کاملا پژوهش‌محور دارد و معتقد است انسان هیبریدی یک انسان همواره کنجکاو و پژوهنده است و باید بسترهای لازم را برای تقویت روحیه پژوهندگی در دانش‌آموزان فراهم کرد.

 

 

آیندهپژوهی Futuring

بی شک، یکی از ابزارهای مهم و موثر در موازنه قدرت در جهان، علم آینده پژوهی است. هر کشوری که بیشتر بتواند معادلات آینده را بر مبنای قواعد این علم راهبردی پیش بینی کند، در تصمیم سازی ها و فرایند سازی ها چند گام‌جلوتر خواهد بود. امروز استراتژیست‌ها تلاش می‌کنند برای ۱۰۰ سال آینده جهان برنامه‌ریزی کنند. آینده پژوهی برای ایران امروز ما، با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم ها، حساس تر و کلیدی تر به نظر می رسد.

نظام تعلیم و تربیت بی‌تردید محوری‌ترین و تعیین کننده‌ترین نهاد اجتماعی در تحقّق توسعه کشور به شمار می‌آید. یکی از مبنایی‌ترین وظایف هر نظام تربیتی، ارائه تصویری شفاف از انسان مطلوب، موثر و کارآمد است و گویاترین شاهد بر ضرورت وجود یک نظام آموزشی، توجه به آینده است. چرا که اساساً کارکرد آن پرورش و تجهیز دانش‌آموزان به دانش و مهارت‌های لازم برای مشارکت موثر در جامعه آینده است. پس بدون داشتن افقی روشن از آینده، آموزش و پرورش و مدرسه‌داری، به مثابه آب در هاون کوبیدن است.

طراحان مدرسه هیبریدی شهریار ایران با درک این ضرورت کلیدی، به صدها ساعت مطالعه و تحلیل آینده‌پژوهی و مشورت با اساتید آینده پروژه دانشگاه پرداختند که بخشی از این دیدگاه‌های آینده پژوهانه را در صفحات پیشین خواندید.

بر مبنای همین دیدگاه‌ها درباره عصر مفهومی امروز و عصر هیبریدی فردا، اولین مدرسه هیبریدی ایران با تمام شاخصه‌هایش متولد شد تا بتواند انسان‌های تراز عصر هیبریدی را پرورش دهد تا پس از ورود به جامعه فردا، احساس کامیابی متمایزی در عرصه‌های تحصیلی، شغلی، خانوادگی و اجتماعی داشته باشند و صد البته در آینده ایران اسلامی و جهان به طور موثری نقش‌آفرین باشند.

 

 

آرمانگرایی Perfection

آرمان‌گرایی یکی از رویکردهای اصلی دبیرستان شهریار توس بوده، هست و ان‌شاءالله خواهد بود. برای ما آرمان‌های الهی بشریت، همیشه زنده، پویا و جاری‌اند. ما به مسلمان بودن و ایرانی بودن خود با تمام وجود افتخار می‌کنیم و تا ابد خدا را شکرگزاریم که ما را شاگرد مکتب پاک‌ترین خاندان هستی، سلاله اصیل نبی مکرم اسلام(ص)، اهل بیت عصمت و طهارت(ع) قرارداد. ما خود را جزو منتظران ظهور یگانه منجی عالم حضرت صاحب العصر و الزمان(عج) می‌دانیم و طبق فرموده رهبر حکیم انقلاب، انتظار فرج را یک عمل پویا و یک حرکت هدفمند می‌بینیم. ما خود را مکلف به خودسازی و بسترسازی برای ظهور امام مهدی(ع) می‌دانیم و تلاش می‌کنیم دبیرستان شهریار توس محلی برای پرورش منتظران جوان و سربازان مخلص آقا بقیت الله(عج) باشد.

با این وجود در محیط دبیرستان، دانش‌آموزان در انجام مناسک دینی مختار و آزادند. در کنار آن، ما ضمن معرفی صحیح اسلام اهل بیت(ع) به عنوان کامل‌ترین مکتب و جامع‌ترین نسخه حیات بخش بشر به همه‌ی عزیزان‌مان، با افتخار پاسخ‌گوی تمام سوالات و شبهات‌شان هستیم. هم‌چنین ما بنا داریم با معرفی مشاهیر و افتخارآفرینان میهن عزیزمان ایران از گذشته تا حال، این قهرمانان فراموش شده را دیگر بار در ضمیر ناخودآگاه فرزندان‌مان بیدار کنیم تا با تقویت هویت ایرانی-اسلامی، ریشه‌های افکار و باورهایشان در برابر تند بادهای انحرافات و مدعیان دروغین بیش از پیش محکم و استوار گردد. انشالله